Suomalaisesta lähiruoasta on ainesta matkailuvaltiksi. Ulkomaalaiset asiakkaat ovat kiinnostuneita suomalaisesta ruokakulttuurista ja Suomen luonnon tarjoamista antimista, kuten marjoista, kaloista ja riistasta, kertoo Maaseudun tulevaisuus.
Viime vuonna Suomen matkailuviennin arvo oli 4,2 miljardia euroa, ja se kasvoi 4,9 prosenttia edellisvuodesta. Ruokamatkailu on yksi merkittävimpiä kansainvälisiä trendejä, todetaan Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun Ruoka&Matkailu -hankkeessa.
Tutkimuksessa todettiin, että lähiruokayritysten pitäisi perehtyä paremmin asiakkaiden tarpeisiin, jotta yritysten kannattavuus voisi samalla parantua. ”Ruokamatkailun jatkokehittäminen kannattavaksi liiketoiminnaksi ja matkailijoita aidosti houkuttelevaksi tuotteeksi vaatii työkalujen rakentamista verkosto- ja jakelukanaviin, tuotteistamiseen, palvelumuotoiluun, tuotesuosituksiin ja kannattavuuslaskelmiin. Myös imagomarkkinoinnin on oltava nykyistä tehokkaampaa”, kertoo lähiruokaohjelman koordinaattori Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä Maaseudun tulevaisuudelle.
Lähde: Maaseudun tulevaisuus