Kohti virkeämpään kevättä

Tulips
Seuraavista vinkeistä voit kokeilla yhtä, useampia tai vaikkapa kaikkia. Jokainen niistä edistää kehon puhdistumista, virkistymistä ja voimistumista. Vältä ahdistava kevätväsymys ja nauti virkistynein mielin kevään auringonpaisteesta ja lämpenevistä keleistä!

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla?

Valitettavasti yksi omena ei riitä, mutta tuoreruoan lisääminen kevään korvalla keventää olotilaa, virkistää ja antaa elimistölle sen suuresti kaipaamia vitamiineja, antioksidantteja, mineraaleja sekä entsyymejä. Varsinkin talvisin suurin osa ruoastamme on keitettyä, paistettua, höyrytettyä, haudutettua, grillattua tai mikroaaltouunissa käsiteltyä.

Käsitellyssä ruoassa muun muassa antioksidanttien häviöt ovat suuria. Nyt on aika käyttää viimeistään viime kesänä pakastimeen laitetut mansikat, mustikat ja herukat puuron, jogurttien, myslin tai pähkinöiden kanssa tai valmistaa niistä pirteyttä ja voimaa antavia pirtelöitä. Älä unohda vihannesten ja salaattien nauttimista. Nyrkkisääntönä on “syö joka aterialla vähintään puolet tuore ruokaa” niin mieli piristyy ja olo kohenee.

Hyvästit mustalle mannalle

Oletko koukussa kahviin? Pystytkö aamuisin nousemaan ylös ajattelematta höyryävää kahvikupposta?

Tiesitkö, että suomalaiset juovat eniten kahvia maailmassa henkeä kohden. Päivittäin suurina määrinä nautittuna kahvi rasittaa kehoa paljon lisäämällä sen myrkkykuormitusta. Toki kahvi piristää, mutta piristys on keinotekoista. (Samalla se lisää virtsan tuotantoa, edistää luukatoa, lisää mahahappojen eritystä ja stimuloi keskushermostoa aiheuttaen unettomuutta ja ärtyvyyttä.)

Kevään koittaessa kahvi on hyvä vaihtaa puhdistavaan ja virkistävään yrttiteehen. Esimerkiksi kotimaisista luonnosta poimituista ja luonnonmukaisesti viljellyistä yrteistä tehty Puhdas puro – tai Lähde -yrttitee ovat erinomaisia kehon puhdistumista ja virkistymistä edistäviä juomia, jotka sisältävät muun muassa nokkosen, mansikan, mintun ja voikukan lehtiä.

Jos olet riippuvainen kahvin kofeiinista, on vihreä tee oiva keino muuttamaan tottumuksiasi terveellisemmiksi. Kehosi saa kipeästi kaipaamansa kofeiinin vihreästä teestä. Ja lisäksi saat reilusti flavonoideja.

Vihreällä teellä on osoitettu olevan 5-20 -kertainen antioksidanttiaktiivisuus verrattuna esimerkiksi erinomaiseen flavonoidilähteeseen sipuliin ja jopa kolminkertainen appelsiinimehuun verrattuna.

Voimapirtelö päivässä

Nauti päivittäin herkullista piristävää antioksidantteja, kuituja ja kasviestrogeenejä sisältävää pirtelöä ja tunnet energian virtaavan suonissasi. Sekoita tehosekoittimessa esim. mansikoita, soijamaitoa, Gefilus Herajuomaa ja banaania ihanaksi vaaleanpunaiseksi vaahdoksi. Lisää joukkoon kuituja; vaikkapa pari ruokalusikallista kauranleseitä.

Erinomainen vaihtoehto leseille on pellavarouhe, jolla on todettu useita terveydelle edullisia ominaisuuksia mm. vaikutukset hormoniaineenvaihduntaamme. Jos olet aktiivinen urheilija tai haluat tuhdimman juoman, lisää pirtelöön rahkaa.

Kuidut – suoliston toiminnan kulmakivi

Terveyden juuret asuvat suolistossasi! Suoliston on toimittava päivittäin. Riittämätön kuidun saanti johtaa suoliston toimintaongelmiin ja vääränlaisen bakteerikannan kehittymiseen.

Korvaa kuiduttomat valkojauhotuotteet kuten valkoinen riisi, – spagetti, -leipä kokojyvätuotteilla. Hyviä kuituja saa myös vihanneksista, hedelmistä, palkokasveista ja pähkinöistä.

Suoliston toimintaa ja kehon puhdistumista voidaan myös edistää käyttämällä lisäkuituja esim. psylliumia, kauran- leseitä tai pellavarouhetta. Viimeksi mainittuja voi käyttää sekoittamalla 2 ruokalusikallista leseitä tai rouhetta mustikkakeittoon, veteen, jogurttiin tai puuroon. Psylliumia otetaan aluksi yksi teelusikallinen runsaan veden kera yhdestä kahteen kertaa päivässä.

Kuidut siivoavat suolistoa sitomalla haitallisia yhdisteitä ja edistämällä suolen toimintaa.

Maitohappobakteerit – elimistön tehokkaat apulaiset

Tiesitkö että suolistossasi on enemmän bakteereja kuin koko elimistössäsi soluja? Näillä bakteereilla on hyvin suuri merkitys elimistön hyvinvoinnille; yksi tärkeimmistä tehtävistä on terveyttä edistävien bakteerien vaikutus elimistön puolustuskykyyn.

Jos olet kärsinyt ummetuksesta, suolistovaivoista, syönyt antibioottikuureja tai ruokavaliossasi on paljon eläinkunnan tuotteita (lihaa, munia, makkaraa, maitotaloustuotteita), on todennäköistä että suolistosi bakteerikanta on epätasapainossa.

Terveyttä edistäviä maitohappobakteereja saat hapankaalista. Myös rasvattomat tai vähärasvaiset terveyttä edistäviä maitohappobakteereja sisältävät Gefilus ja Rela tuotteet ovat varteenotettava vaihtoehto suoliston tasapainotukseen. Jos edellä mainitut tuotteet eivät sovi, suosittelen maitohappobakteerikapseleiden ostamista luontaistuotekaupasta tai apteekista.

Muistathan, että ruokavalion muuttaminen ja kuitujen lisääminen luovat hyville bakteereille mahdollisuuden viihtyä suolistossasi.

Viherpommi päivittäin

Lasillisesta viherjuomaa saat aimo annoksen elämän energiaa. Vihermehuissa oleva klorofylli on hyvin puhdistava ja elimistöä luonnollisesti desinfioiva. Vihermehuja voidaan tehdä monista kasveista mm. lehtikaalista, salaatista, persiljasta, pinaatista, voikukan lehdistä tai vehnän oraista.

Jos sinusta ei ole oraiden puristajaksi, voit hyvällä omalla tunnolla nauttia viherdrinkin veteen sekoitettavan viherjauheen muodossa. Suositeltavia valmisteita ovat esim. kamutvehnän oraista ja alfalfan versoista valmistettu Nutrivital vihermehujauhe tai ohranoraista valmistettu Green Magma. Saatavilla on myös Biogreen vihermehupakastekuutioita, jotka sisältävät muun muassa vehnänorasmehua.

Sekoita teelusikallinen viherjauhetta lasilliseen vettä tai vaikkapa kauramaitoon ja nauti kerran kaksi päivässä. Juomasta saat luonnollisessa muodossa runsaasti suojaravinteita ja antioksidantteja. Lisäksi juoman sisältämällä lehtivihreällä on useita edullisia vaikutuksia elimistölle; se puhdistaa, nopeuttaa parantumista tulehduksista ja virkistää tehokkaasti.

Irti lamaannuttavasta sokerihumalasta

Sokeri ja paljon sokeria sisältävät valmisteet piristävät hetkellisesti. Tästä aiheutuvaa veren sokerin nousua seuraa jyrkkä lasku, joka saattaa tuntua muun muassa väsymyksenä, heikotuksena, päänsärkynä ja ärtyisyytenä. Nämä tuntemukset saavat meidät äkkiä laittamaan suuhun jotain makeaa tai juomaan kupillisen kahvia ja näin veren sokeri nousee jälleen laskeakseen uudelleen yhtä nopeasti.

Myös valkojauhotuotteet kuten pullat ja keksit saavat aikaan vastaavanlaisen reaktion. Pidä käden ulottuvilla työpaikalla ja kotona hedelmiä, pähkinöitä ja rusinoita, kokojyväleipää ja karsi ruokavaliosta runsaasti sokeroidut – ja valkojauhotuotteet.

Tulet huomaamaan, miten päivittäiset nuukahtamiset ja ärsytykset häviävät ja oikea energisyys lisääntyy.

Vesi vanhin voitehista

Muista juoda paljon. Juo mieluummin pieniä määriä kerrallaan kuin kerralla paljon. Vesi huuhtoo kuona-aineita kehostamme ja tehostaa aineenvaihduntaa sekä elimistön puhdistumista.

Nauti päivittäin vettä ja muita nesteitä noin 1,5 -2 litraa. Työpöydällä on hyvä olla 1-1,5 litran vesikannu, jonka pitäisi olla työpäivän päättyessä tyhjä. Veden tulisi olla huoneenlämpöistä, ei jääkylmää.

Suosi kalaa ja vaaleaa lihaa

Viimeistään kevään koittaessa on aika vähentää punaisen lihan, leikkeleiden ja makkaroiden syömistä. Ne sisältävät paljon tyydyttynyttä rasvaa ja lisäävät veren huonoa kolesterolia ja vähentävät hapen kuljetusta kudoksiin ja aiheuttavat epäedullisia vaikutuksia suoliston bakteerikannassa.

Pysyt pirteämpänä kun suosit punaisen lihan sijaan kalaa ja vaaleaa lihaa.

Paasto tai puolipaasto, virkistyskeinojen kuningas

Toisille meistä talviturkin riisuminen tarkoittaa täydellistä puhdistumista paastoamalla. Paasto on ehdottomasti puhdistus- ja virkistyskeinojen kuningas, mutta paaston suorittaminen vaatii riittävää tietoa ja kurinalaisuutta ja mielellään se tulisi suorittaa ilman työpaineita lomalla.

Paasto tulee suorittaa oikealla tavalla kirjallisten ohjeiden perusteella. Tärkeintä paastossa on riittävä veden, yrttiteen, vihannes-, marja- ja tuoremehujen juominen; yhteensä 2,5 litraa päivässä. Paasto lopetetaan siirtymällä vähitellen kiinteään ravintoon.

Elimistön puhdistaminen voidaan tehdä myös helpotetuilla paastomuunnelmilla. Puolipaastossa käytetään tuoremehujen lisäksi kevytaterioita, jotka koostuvat marja- tai hedelmätuoresoseesta ja vihannestuoresoseesta. Juomina käytetään vettä, yrttiteetä ja tuoremehuja.

On olemassa myös kasvisdieetti, jota tehostetaan sisäisesti nautittavilla yrttivalmisteilla. Tämäkin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta puhdistuminen ei ole niin nopeaa ja tehokasta kuin edellä mainituilla keinoilla.

Paastolla puhdistumisesta seuraa hyvä ja virkeä olotila, vastustuskyvyn lisääntyminen ja yleinen terveystilan paraneminen unohtamatta psyykkistä virkistymistä.

Kaikkien edellä mainittujen kohtien lisäksi on muistettava liikunnan, ulkoilun ja levon merkitys kehon virkistymisessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *